Tillsynsärenden
När vi får in tips eller ser behov av att följa upp en viss fråga kan vi inleda ett enskilt tillsynsärende. Det gör vi för att ta reda på om reglerna följs och om eventuella problem hanteras. Våra tillsynsärenden kan beröra a-kassor, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Hur börjar ett tillsynsärende?
Vi inleder ett tillsynsärende när vi behöver utreda en viss del av verksamheten. Syftet är att säkerställa att a-kassan, Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan följer reglerna. Vi tar också reda på orsaken till eventuella problem och följer upp hur organisationen arbetar för att lösa dem.
Det kan till exempel handla om att
- regler inte följs
- handläggningen tar för lång tid
- arbetssättet har brister.
Vad kan ett tillsynsärende leda till?
Om vi upptäcker brister hos en a-kassa kan vi besluta om åtgärder sanktioner. Ett tillsynsärende kan leda till
- en erinran (en formell tillsägelse)
- ett föreläggande om att lösa problemet inom en viss tid
- att hålla inne med a-kassans statsbidrag.
Om vi upptäcker brister hos Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan informerar vi regeringen om det.
Ibland leder ett tillsynsärende till en större granskning, där vi undersöker hur ett problem påverkar arbetslöshetsförsäkringen på systemnivå.
Vår rätt att besluta om åtgärder och sanktioner mot a-kassor är reglerad i 91–92 §§ lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor.